"More entertainment"

fredag 23 januari 2015

trygg och otrygg

I förra inlägget kände jag mig ganska trygg i min terapeutroll.
Idag när jag tittat på sessionen så känns det sådär. Men så snappade jag upp problemet och nu vet jag med mig till nästa gång vad jag behöver tänka på.
Och detta inser jag självmant.
Det ger också en trygghet i rollen.
Man är medveten om sina ups and downs och genom att se dem och beakta dem så kan man förändra sig, göra andra val som får andra konsekvenser. Bete sig annorlunda.

Alla våra beteenden vi gör får en konsekvens.
Som ordspråket ni vet:
Gör man som man alltid gjort,
får man samma resultat som man alltid har fått.
Så enkelt är det.

Nej. det är såklart inte enkelt någonstans. Att välja att göra annorlunda är okänt och därmed otryggt.
Den gamla vägen, nej det blir ingen förändring och det resultatet blir som vanligt vilket man inte är jättenöjd med, men hu, det är tryggt, Man vet vad man får om man gör det vägvalet.

Det är lite det här som ligger till grund för min aktuella viktminskningsresa.
Jag måste göra annorlunda för jag vill inte få samma resultat som jag brukar få.

Aktiva val.
Medvetna val.
Stanna upp och fundera på varför jag vill äta. Eller dricka eller mumsa.

Hittills, är det: ledsen/ glad, orolig, uttråkad, trött, grinig, arg, för att fira, belöna.
Dessa känslor och beteenden är varför jag vill trycka in något (Choklad) i min mun.

Här nedan har jag en liten kort snabbgjord och därmed ej helt genomtänkt ABC analys på mig själv: (genom att förklara att den är snabbgjord och ej genomtänkt har jag föregått den som läser och tänker, men hörru, det där ska va på a och de där ska va på b och hur menar du nu. Ett säkerhetsbeteende. Som jag ska sluta med. Jag lovar.)

Accedence: Något roligt/glatt/tråkigt/ledsamt/spännande/viktigt/
Beteende: jag blir ledsen, glad, orolig, arg, tänker att jag är värdelös, tänker att andra ser ned på mig, äcklad har ingen kontroll, stressad, och vill Äta, dricka, lata mig
C:  Kortsiktig Konsekvens: Äter nått gott, eller äckligt, får i mig och känner en lättnad, och nöjdhet. För stunden.
C: Långsiktig Konsekvens: jag går upp i vikt, fortsätter var tjock, trivs in med mig själv som jag skulle kunna göra, blir ledsen - Problemet vidmakthålls och cirkeln är sluten.

A: blir osäker efter en terapisession
B: tröstar mig med choklad i kafeterian
C: blir fattig, känner mig lugnad av chokladen, står still i vikt. Lever inte livet i min värderade rikting och problemet vidmakthålls.

A: blir osäker efter en terapisession
B: tittar igenom sessionen och klurar på vad man kan förändra, väljer att avstår från choklad
C: nöjd, glad, sparade pengar, går ner i vikt cirkeln är bruten, lever i värderade riktningen

Alternativa beteenden: ÄR alltså vad jag jobbar på just nu.
svårt som tusan, men så glädjande när man lyckas.

Stanna upp och fundera på vad du vill. Hur vill du leva?
Lever du på det viset? Vad behöver du förändra?
Hur kan du förändra det? 


Själv ska jag å riktigt börja utföra mindfulness här när terminen drar igång. För jag vill nämligen inte leva som jag gjort föregående terminerna, Helt isolerad. Halvt isolerad i perioder är en sak. Men inte helt isolerad hela terminen. Mindfulness done right, kan hjälpa mig komma i rätt riktning.

Imorgon har jag en ny session så det är dags att få några timmars sömn. Jag önskar er en fin fredag!
Det ska jag ha!