"More entertainment"

lördag 23 augusti 2014

Regn regn regn

Det regnar ute.
Öser ner.

Jag har fått nog av regn.
Jag kan tänka mig att även ni som inte är Värmlandsbaserade har hört talas om översvämningarna i Kristinehamn, kolla gärna nwt.se om ni missat detta.

Mycket regn, oöppnade dammluckor och ja, problem uppstår. Jag började notera det vid avfarten av E18, Polisen stod upp till knäna i vatten och att åka med bilen var som stoppet i Flumride, vatten sprutade runt bilen..
Jag jobbar i Kristinehamn,  tyckte det va rätt mycket vatten i vattendraget som rinner genom stan. Värnan.   så jag tog en bild på hur högt vattnet stod. Då var kl 07.00.
Vid 9.30, då var Södra Torget översvämmat och vattnet strömmade fram på gatorna runt Värnan. Å regnade gjorde det. Strila skurar varvat med ösande störtskurar.  .
Oron steg. Tar vi oss hem?

Vid lunch gav jag mig ut i ÖSREGNET och flyttade bilen.
Sen uppdaterades vi oss om läget fram till klockan slog 15 och de flesta drog som en avlöning. Många olika bud om vilka vägar som var öppna/stängda/översvämmade/rasade.

Jag och en kollega fick iallafall åka via Storfors och Filipstad. Dryga 11 mil.  Istället för 6.
Det tog oss 1h och 40 minuter. 

Vid hemkomst åt jag mat å somnade sen helt utslagen i soffan.. anspänningar tog väl ut sin rätt. .

Kolla på bilderna!